uitnodiging tentoonstelling MUZE'UM L

22 maart - 24 mei 2020

VERNISSAGE ZONDAG 22 MAART VANAF 14U

Het licht en het werk / Het werk en het licht

Het licht dringt het MUZE’UM L binnen volgens de sterkte van de zon: zacht of hard, zelfs scherp als mes-lemetten.
Het licht scheert de muren die ze in nieuwe geometrische oppervlakken snijdt en de architectuur hervormt. Zo verwelkomt deze door zijn spleten in rechte lijnen en door zijn koepel in bochten. De lange muren repliceren het zelfs in een spel van subtiel mobiele reflecties, die daarna het op de grondafspelen of plooien in de hoeken van de muren

Het trekt onze aandacht door zijn grafische vormgeving.

Soms stopt de actie lang en denk je misschien dat het bevriest, maar het blijft magie trekken in zijn nonchalante mobiliteit.
Het licht kan ook worden verborgen aan de hand van ons gematigd klimaat, waardoor er plaats is voor een opaal moment van rust.

Het geheel duidt de tijd aan door zijn veranderende beweging, het legt ons de tijd op als een zonnewijzer als het in dunne linten komt.
Hoe ongrijpbaar dit licht ook is, het raakt alleen de ogen.

De kunstenaar is er om het te bevriezen, het echt te maken, het meer op te roepen dan het te materialiseren, maar op zijn minst een moment te repareren terwijl hij zegt dat deze keer zijn eeuwige reis opnieuw zal begin- nen, het concreet en definitief zal maken, maar dit is alleen ‘een lokvogel, een menselijke conventie.’

Schaduwen en lichten spelen met ons mee en mijn creatie wil worden doorboord, transparant, etherisch als het licht zelf.
Aan de omtrek onthult het een nieuwe tekening, een tekening van een broer die op zijn manier het vluchtige spel van een ander licht omzeilt. Ze vangt een denkbeeldige zon in asymmetrische kaders.

Weer een denkbeeldig moment van licht, onze bron van leven.

Marie-Paule Haar, 2020

VERNISSAGE

graag nodigen wij u uit op de vernissage
zondag 22 maart
van 14u tot 17u

in aanwezigheid van de kunstenaar

Marie-Paule Haar

Woont en werkt in Genval. Waals-Brabant. België
Multidisciplinaire kunstenaar in beeldhouwkunst, schilderkunst, goudsmeden en sieraden
Diploma van hoger pedagogisch onderwijs
Diploma van de National School of Visual Arts. (La Cambre)
Beurzen voor de VS en Portugal.
Erehoogleraar Hautes Ecoles d’Art and Academies. (Etterbeek).
Kunstenaar uitgenodigd door de UCL (Katholieke Universiteit van Louvain-la- Neuve).

www.marie-paule-haar.be

MUZE’UM L, LICHT & LANDSCHAP

Oost 03°07’45” / Noord 50°55’12”

bergstraat 23